Jesteś tutaj: Start Dla ciekawych Nie daj się w sieci Film VOD - zabezpieczenia filmów przed kradzieżą

Gdy jesteś twórcą...

VOD - zabezpieczenia filmów przed kradzieżą

Pliki udostępniane przez platformy VOD są chronione na różne sposoby. Zawsze są szyfrowane i zabezpieczane przed kopiowaniem, podobnie jak płyty DVD. Dodatkowo system ich odtwarzania często opiera się na streamingu, czyli na transmisji filmu do wybranego urządzenia (np. komputera) bez zapisywania go, nawet tymczasowo, na dysku urządzenia użytkownika końcowego.

Kamil Przełęcki, dyrektor do spraw rozwoju i konwergencji multimediów Agora, odpowiedzialny za serwis VOD Kinoplex: „Mówiąc w prosty sposób o zabezpieczeniach i kwestiach technicznych filmów znajdujących się w bibliotekach serwisów VOD warto zwrócić uwagę na dwa elementy. Pierwszy DRM – Digital Rights Management – rodzaj programistycznych, szyfrujących kluczy zabezpieczających treść. Oczywiście, choć w Kinoplex.pl kupiliśmy tę licencję (Iplex ma Vividasa - inny rodzaj zabezpieczenia), trzeba sobie jasno powiedzieć, że fakt zabezpieczenia filmu przez serwis VOD nie oznacza, że nikt go nie skopiuje. Zawsze można ustawić kamerę przed ekranem komputera i wykonać piracką kopię obrazu. Natomiast sam plik, jako dane komputerowe, jest skopiować naprawdę bardzo trudno. Aby dokonać jakiejkolwiek modyfikacji z filmem zabezpieczonym DRM-em trzeba się strasznie napracować i summa summarum nie jest to warte tych paru złotych, które kosztuje jego wypożyczenie. Pliki są szyfrowane, licencje są wydawane na konkretne urządzenie i nie można pożyczyć innej osobie hasła do konta, aby inni mogli odtwarzać film na swoich komputerach, bo liczba licencji jest ograniczona. Dzięki ograniczeniu do kilku urządzeń ta forma zabezpieczenia dobrze funkcjonuje”.

Udostępnianie filmu z serwisów VOD może odbywać się poprzez pobranie pliku (download) lub jego transmisję bezpośrednią (streaming).

Kamil Przełęcki: „Smooth streaming ma tę zaletę, że plik nigdy nie jest zapisywany na komputerze użytkownika, ale ma też wadę – wymaga bardzo silnego komputera i bardzo silnego łącza aby w sposób nieprzerwany i w dobrej jakości odtwarzać plik. Progressive download ma z kolei tę zaletę, że pozwala słabszym komputerom odtwarzać pliki”.

Adaptive streaming to z kolei płynne odtwarzanie dostosowane do przepustowości łącza (a więc czasem kosztem jakości obrazu).

Kamil Przełęcki: „W przypadkach streamingu film nie jest zapisywany nawet tymczasowo na dysku, a w przypadku innych technologii czasem jest, ale przypominam, że plik jest chroniony przez bardzo trudne do złamania zabezpieczenie DRM. Proszę pamiętać o tym, że rodzaje zabezpieczenia plików z filmami podyktowane są warunkami jakie stawiają duże wytwórnie amerykańskie, w związku z tym zakładamy, że ich najlepszych rozwiązań nie musimy zastępować naszymi bardziej skomplikowanymi propozycjami”.

Omawiając system zabezpieczeń Digital Rights Management (DRM), przeciwdziałający używaniu danych elektronicznych przez użytkownika w sposób niezgodny z wolą wydawcy, trzeba wspomnieć o tym, że system ten budzi w niektórych środowiskach pewne kontrowersje. Przeciwnicy systemów DRM (m.in. Free Software Foundation, Electronic Frontier Foundation, Open Rights Group) uważają, że ingerują one w uprawnienia nabywcy danych elektronicznych. Według nich odbierają one użytkownikom kontrolę nad własnymi komputerami oraz ograniczają ustawowe prawa do korzystania z treści w celu wygenerowania dodatkowych zysków (np. klienci sklepów z e-muzyką są zmuszani do używania określonego, zastrzeżonego oprogramowania odszyfrowującego pliki muzyczne).

Z drugiej strony DRM jest świetną obroną przez piractwem, bo bardzo mocno chroni prawa producenta audiowizualnego czy dystrybutora VOD. To posiadacz licencji DRM ustala zasady korzystania z rozprowadzanych treści, może ograniczać liczbę kopii, jakie użytkownik ma prawo wykonać (także do zera), zablokować możliwość obejrzenia ściągniętego z sieci filmu na więcej niż jednym komputerze, wprowadzić niemożność przewinięcia reklam zaimplementowanych w plikach wideo czy audio albo określić czas dostępu do odkodowanego nagrania (po upływie określonego czasu włącza się blokada odczytu plików).

*** Cykl artykułów o VOD został przygotowany w oparciu o prezentację Kamila Przełęckiego (Kinoplex) i Łukasza Skrzypka (Iplex) na Walnym Zgromadzeniu KIPA 2012 oraz na podstawie innych źródeł, w tym m.in. badań Gemius dla Onet.pl (2011), PBI (2012), OPI na zlecenie IAB Polska (2012), artykułów specjalistycznych z "Media&Marketing", "Press", "Komputer Świat", "Gazety Wyborczej", serwisów Wirtualne media, Media 2, AK75, 4vod, informacji z poszczególnych platform VOD.

Źródło: Audiowizualni.pl, 2012
Przedruk za zgodą: Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych

Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych Stowarzyszenie Filmowców Polskich Polska Izba Książki Legalna Kultura Stowarzyszenie Autorów i Wydawców Copyright Polska

Jesteś tutaj: Start Dla ciekawych Nie daj się w sieci Film VOD - zabezpieczenia filmów przed kradzieżą