Jesteś tutaj: Start Dla ciekawych Nie daj się w sieci Film Kino cyfrowe a przyszłość kinematografii

Gdy jesteś twórcą...

Kino cyfrowe a przyszłość kinematografii

Kino cyfrowe jest jednym z etapów światowej ewolucji w zakresie cyfryzacji różnych obszarów życia. Kiedy pojawił się komputer dla wielu obserwatorów stało się jasne, że to dopiero początek fali zmian. Kinematografia nie mogła pozostać obojętna i opierać się nowoczesnej myśli technicznej. Początki cyfryzacji objęły techniki realizacji zdjęć, odtwarzanie dźwięku w kinie czy postprodukcję. Kolejnym etapem jest zmiana sposobu projekcji, mająca szeroki wpływ na dystrybucję (nośnik, sposób przetransportowania), jakość wyświetlania i rozszerzenie palety usług kinowych. Kino cyfrowe to w wielkim uproszczeniu zamiana projektorów kinowych z „analogowych” na cyfrowe, które odtwarzają filmy już nie z taśmy 35 mm, a z dysku twardego czy innego rodzaju pamięci elektronicznej.

Zmiana nośnika i sposobu dostarczania kopii wpływa na korzyści finansowe dystrybutorów i producentów, a środki te stwarzają możliwości dofinansowania następnych przedsięwzięć, determinując w ten sposób przepływ finansów na rynku. Niska cena kopii jest także szansą dla twórców niezależnych, niszowych, dla których barierą w dotarciu do szerszego widza przeważnie była mała ilość kopii negatywowych (zbyt drogich). Łatwy sposób przenoszenia filmów czy innych treści audiowizualnych umożliwia szybszą i łatwiejszą dystrybucję kopii oraz stwarza także okazję dla kin objazdowych, a co za tym idzie na dotarcie do trudno dostępnych miejsc globu (Afryka, Azja, Południowa Ameryka). Właściciele kin mogą zaoferować widzom nie tylko filmy w jakości idealnej (równej kopii wzorcowej), ale także alternatywne treści (choćby transmisja wydarzeń kulturalnych lub sportowych) oraz usługi biznesowe (np. telekonferencje).

To tylko część profitów wynikających z transpozycji sprzętowej na technologię cyfrową. Jednak każda zmiana niesie także ze sobą skutki uboczne czy pejoratywne strony funkcjonowania. W przypadku transformacji z tradycyjnego modelu kina na model cyfrowy można się zastanawiać nad losem laboratoriów filmowych, pracujących na negatywie 35 mm, a w przypadku stosowania przesyłu informacji przez satelitę – losem sieci transportowej czy formą funkcjonowania dystrybutorów.  Zmiany są jednak nieuniknione. Cyfryzacja na pewno zmieni pejzaż kinowy, być może sprawi iż „magiczny” świat negatywu odejdzie z czasem w zapomnienie, równocześnie jednak nowe możliwości zdają się rekompensować tą stratę.

Alicja Grawon, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych

Pełna treść opracowania dostępna jest na stronie http://www.audiowizualni.pl/index.php/dystrybucja-filmu/kino/problematyka-dystrybucji-kinowej/1651-kino-cyfrowe-a-przyszlosc-kinematografii-pelne-opracowanie

Źródło: Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych
Przedruk za zgodą: Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych i redakcji Audiowizualni.pl

Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych Stowarzyszenie Filmowców Polskich Polska Izba Książki Legalna Kultura Stowarzyszenie Autorów i Wydawców Copyright Polska

Jesteś tutaj: Start Dla ciekawych Nie daj się w sieci Film Kino cyfrowe a przyszłość kinematografii