Jesteś tutaj: Start Dla ciekawych Nie daj się w sieci Muzyka Krok po kroku do wymarzonego sukcesu

Gdy jesteś twórcą...

Krok po kroku do wymarzonego sukcesu

Marcin Kaczmarek z Fabryki Zespołów opowiada o rozwiązaniach przygotowanych na tej platformie dla muzyków, od możliwości sprzedaży treści po jego rozbudowaną promocję w różnego rodzajach mediach społecznościowych. Wypowiedź jest zapisem konferencji "Rozsupłać sieć - jak promować, dystrybuować i udostępniać muzykę w środowisku cyfrowym – przyszłość i teraźniejszość".

Marcin Kaczmarek, Fabryka Zespołów:

[W sieci] są dziesiątki różnych serwisów internetowych, które pomagają młodym zespołom w promocji, Fabryka Zespołów jest portalem, który został stworzony właśnie po to, żeby móc znaleźć te wszystkie miejsca, skupić je w jednym punkcie, aby młodemu artyście umożliwić jak najszerszą promocję. W skrócie mógłbym powiedzieć, że Fabryka jest po to, żeby pokazać zespołowi jak dobrze wejść do Internetu, a następnie – jak dobrze z niego wyjść do tego, co najważniejsze, czyli do swoich fanów.

Nasz portal skupia branżę muzyczną. Z jednej strony pokazujemy firmy, które pomagają nagrywać profesjonalne materiały w studiach nagrań, profesjonalne teledyski, które później promowane są na YouTubie. Z drugiej strony sami promujemy młode zespoły – w tej chwili [2012 r.] mamy ponad 5 tys. zespołów, to jest 20 tys. muzyków w Fabryce Zespołów, które sami promujemy poprzez wywiady, poprzez pokazywanie ich muzyki w różnych zaprzyjaźnionych z nami mediach. I z drugiej strony sami ich zachęcamy do tego, żeby korzystali ze wszystkich kanałów, które są dostępne w Internecie. Zwracamy jednak na jedną rzecz uwagę: żeby sam Internet i muzyka [w nim] nie były początkiem i końcem drogi.

⚫⚫⚫ W muzyce najważniejsza jest jakość i publiczność

Przed tym spotkaniem zadaliśmy naszym pięciuset zespołom pytanie, co dla nich jest zaletą, a co wadą jeśli chodzi o promocję muzyki w Internecie. O zaletach mógłbym mówić przez 30 minut, są to sprawy, o których wszyscy wiecie: czyli dostępność do fanów, możliwość spotkania się z szerokim gronem odbiorców. Natomiast jeżeli chodzi o wady, to muzycy podkreślali to, o czym wcześniej tu mówiono: czyli tzw. „zjawisko hałasu” w Internecie, że ciężko ich znaleźć, ciężko „wyłuskać” ich spośród konkurencji. Dlatego jesteśmy po to, żeby im pokazywać, że naprawdę liczy się jakość muzyki, którą wykonują. Tu nie jest łatwo – często się zdarza np. w muzyce hiphopowej, gdzie ktoś prosty bit i kilka wersów i wydaje mu się, że już jest wielkim artystą internetowym. [Dlatego to ich przede wszystkim staramy się przekonywać, że] w muzyce liczy się jakość i to, aby publiczność – nie tylko ta on-line, ale też publiczność koncertowa – oddała muzykowi te emocje, które daje jej muzyk. Stąd zajmujemy się także organizacją koncertów, np. organizujemy eliminacje do Przystanku Woodstock – widzimy jak z roku na rok jest coraz więcej zgłoszeń do tego festiwalu, coraz więcej jest ludzi, którzy pragną wyjść z przestrzeni Internetu, by udowodnić, że potrafią zagrać także na żywo.

Internet dla tych wszystkich muzyków jest ogromnym narzędziem promocyjnym, możliwościami, których muzycy, którzy grali w latach 80. nie mieli. Oni mówią, że gdyby dzisiaj zaczynali karierę, być może potoczyłaby się ona zupełnie inaczej, gdyby tak, czy inaczej, korzystali z Internetu. Natomiast dla młodych utrudnieniem w sieci jest to, że w sieci jest za dużo muzyki i jest ona zbyt słabej jakości. Nam zależy na tym, żeby pokazywać dobrą jakość, żeby pokazywać, że warto nagrać dobrą płytę, przygotować się do niej, mieć dobrą edukację muzyczną, wybrać dobre instrumenty i krok po kroku iść do wymarzonego sukcesu.

Źródło: Zapis jest fragmentem konferencji
"Rozsupłać sieć - jak promować, dystrybuować
i udostępniać muzykę w środowisku cyfrowym – przyszłość i teraźniejszość",
która odbyła się 30 maja 2012 r. w Bibliotece Narodowej w Warszawie.
Organizatorzy konferencji: Instytut Muzyki i Tańca, Związek Producentów Audio Video
Deskrypcja, skróty, śródtytuły, wyróżnienia, redakcja tekstu: Kreatywna Polska
Przedruk/wykorzystanie treści za zgodą: Związku Producentów Audio Video

Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych Stowarzyszenie Filmowców Polskich Polska Izba Książki Legalna Kultura Stowarzyszenie Autorów i Wydawców Copyright Polska

Jesteś tutaj: Start Dla ciekawych Nie daj się w sieci Muzyka Krok po kroku do wymarzonego sukcesu