Jesteś tutaj: Start Dla ciekawych Nie daj się w sieci Muzyka Zacieśniamy więź między artystami a ich fanami

Gdy jesteś twórcą...

Zacieśniamy więź między artystami a ich fanami

Jacek Brzuz z serwisu Sound Park przedstawia trzy proponowane przez tę platformę kanały dystrybucji nagrań muzycznych, opowiada także o potrzebie edukacji społeczeństwa i młodych pokoleń artystów, że swoją pracę i twórczość należy szanować a własność intelektualna to wartość. Wypowiedź jest zapisem konferencji "Rozsupłać sieć - jak promować, dystrybuować i udostępniać muzykę w środowisku cyfrowym – przyszłość i teraźniejszość".

Jacek Brzuz, Sound Park:

Bardzo się cieszę, że zostaliśmy zaproszeni do tego panelu, bo wprawdzie użytkownikami naszej platformy są nie tylko artyści, ale i wytwórnie płytowe, to jednak cała koncepcja, pomysł, idea, inicjatywa tego, co powstało pochodzi od artystów. Rozmawiając z naszymi przyjaciółmi: muzykami, inżynierami dźwięku, producentami, ale też wydawcami – doszliśmy do wniosku, że wszystkim nam zależy na tym, żeby podejmować działania mające na celu walkę z piractwem muzycznym, ale nie poprzez zakazy, zabranianie czy karanie kogokolwiek, a poprzez działania, mające na celu zmianę mentalności społecznej w zakresie nabywania muzyki, czy też jej pobierania z nielegalnych źródeł. Również poprzez ułatwienie dostępu do taniej legalnej muzyki w jeszcze większym zakresie oraz edukowanie społeczeństwa, że muzyka i własność intelektualna mają wartość.

Jeżeli my tego otwarcie nie powiemy, to nikt nie będzie tego wiedział. Ale jeżeli edukujemy społeczeństwo, to musimy też pamiętać o artystach. Musimy edukować młode pokolenia artystów, aby oni wiedzieli, że swoją pracę i swoją twórczość należy szanować. I od tego wyszliśmy – to są bardzo ważne założenia.

⚫⚫⚫ Stwarzamy nowe szanse rozwoju

Wszystkim nam zależy, by muzyka miała jeszcze większe szanse rozwoju i dotarcia w miejsca, gdzie może powinna być dla odbiorców, a jej tam nie ma. Dlatego powstał Sound Park – platforma, dzięki której każdy, kto posiada prawa do nagrań, może promować i sprzedawać swoją muzykę w postaci cyfrowej.

Aby rozpocząć korzystanie z platformy, wystarczy zaakceptować „Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną”. Akceptacja oznacza możliwość natychmiastowego rozpoczęcia działań na platformie. „Od zaraz” można zacząć promować i sprzedawać swoją muzykę na własnych warunkach, czyli ustalając własne ceny za utwory, za albumy, czy też za bilety (za pomocą platformy można także sprzedawać bilety). Sound Park to przede wszystkim muzyka bez ograniczeń. Dla nas jest to niezwykle istotne – mówimy: „Jeżeli jesteś w Sound Park to bez żadnych zobowiązań. Jeżeli chcesz skutecznie promować i sprzedawać swoją muzykę, to musisz być w Sound Park. Masz wspaniałe narzędzia do sprzedaży, do promocji. Ale również na bieżąco generowane statystyki, pozwalające Ci się rozliczyć chociażby z ZAiKS-em. Masz wiele fajnych ficzerów [jako „feature” oznacza „cechę, właściwość”; tutaj: „funkcjonalność” – przyp. red.], ale - jeżeli chcesz, bądź też w innych miejscach. Bądź na YouTube, bądź w Muzodajni, w Fabryce Zespołów czy w Mega Total. Bądź wszędzie tam, gdzie Cię mogą ludzie znaleźć, gdzie potencjalni odbiorcy mogą chcieć znaleźć Twoją muzykę w legalnej postaci”. Myślę, że to jest klucz do wszystkiego.

⚫⚫⚫ Trzy kanały dystrybucji

Nasza platforma udostępnia trzy kanały dystrybucyjne, za pomocą których można promować i sprzedawać muzykę, e-bilety, ale też zarobkować za pomocą narzędzi, udostępnianych nam przez YouTube. Po pierwsze sklep internetowy, który jest katalogiem profili artystów. Potencjalny użytkownik może znaleźć w nim profil artysty poprzez wyszukiwarkę lub przeglądanie katalogu: przeczytać biografię artysty,  znaleźć jego utwory, single, albumy. Może je nabyć, kupić e-bilety [na koncert]. Może podzielić się ze swoimi znajomymi – choćby na Facebooku tymi utworami, czy albumami, ale również obejrzeć np. teledyski, które dany użytkownik za pomocą tych właśnie narzędzi wrzucił wcześniej na YouTube. To też nie tylko sprzedaż muzyki, ale również zarobkowanie za pomocą reklam pojawiających się w teledyskach z poziomu Sound Parku.

Drugim, bardzo ciekawym i interesującym kanałem dystrybucyjnym są widgety – minisklepy, które użytkownik może bez żadnych ograniczeń zamieścić na każdej praktycznie witrynie internetowej, do której ma dostęp. To może być strona oficjalna, to może być blog, profil społecznościowy. Te narzędzia pozwalają, jeśli nie na promocję czy sprzedaż, to chociażby na zapisanie się fanów na listę mailingową, czy też dzielenie się ze znajomymi utworami ulubionego artysty.

Idąc tropem narzędzi, które można umieszczać wszędzie, stworzyliśmy też aplikację dedykowaną dla platformy Facebook. Teraz – za pomocą praktycznie trzech kliknięć – użytkownik może zainstalować ją na swoim fanpage’u na Fecebooku i z tego poziomu również promować i sprzedawać swoją muzykę. Myślę, że w niedalekiej przyszłości w niektórych przypadkach będzie można też dodatkowo zarobkować również z teledysków podpiętych na dany kanał użytkownika na YouTube bezpośrednio z platformy Facebook.

To są te trzy podstawowe kanały dystrybucyjne. Nam zależy na tym, żeby użytkownik wrzucając swoją twórczość w jedno miejsce, mógł ją udostępnić w wielu miejscach na raz. Czyli – utwór wrzucony do Sound Parku, pojawia się we wszystkich trzech kanałach dystrybucyjnych – czy to jest 10, 20 czy 30 miejsc. Czy to się podoba? Tak, jest coraz więcej artystów i wytwórni płytowych, które korzystają z Sound Parku. Niektórzy traktują go jak podstawowy, a inni jako dodatkowy kanał dystrybucji, jako rozszerzone narzędzie do dystrybucji muzyki.

Czy to działa? To jest specyficzny model sprzedaży, gdzie my zbliżamy artystę i jego fana i zacieśniamy więź pomiędzy nimi. Teraz artysta może powiedzieć: „to jest moja muzyka, możecie ją kupić za niewielkie pieniądze, wesprzeć mnie, okazać mi szacunek i pozwolić na rozwój mojej muzyki”. I to jest świetne. Poza tym – przez taki model pokazujemy, że muzyka ma wartość. Ma wartość emocjonalną ludzi, którzy za nią stoją i ją tworzą.

Źródło: Zapis jest fragmentem konferencji
"Rozsupłać sieć - jak promować, dystrybuować
i udostępniać muzykę w środowisku cyfrowym – przyszłość i teraźniejszość",
która odbyła się 30 maja 2012 r. w Bibliotece Narodowej w Warszawie.
Organizatorzy konferencji: Instytut Muzyki i Tańca, Związek Producentów Audio Video
Deskrypcja, skróty, śródtytuły, wyróżnienia, redakcja tekstu: Kreatywna Polska
Przedruk/wykorzystanie treści za zgodą: Związku Producentów Audio Video

Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych Stowarzyszenie Filmowców Polskich Polska Izba Książki Legalna Kultura Stowarzyszenie Autorów i Wydawców Copyright Polska

Jesteś tutaj: Start Dla ciekawych Nie daj się w sieci Muzyka Zacieśniamy więź między artystami a ich fanami