„Słodki koniec dnia” Jacka Borcucha otrzymał główną nagrodę w konkursie polskich filmów fabularnych na zakończonym 6 maja 12. Festiwalu Mastercard Off Camera.
Główna nagroda (decyzją jury konkursu głównego „Wytyczanie Drogi” pod przewodnictwem Allana Starskiego) trafiła do filmu „Sons of Denmark” Ulla Salima. Akcja mrocznego thrillera rozgrywa się w Danii, a film opowiada o jednym z najważniejszych problemów, jakiemu musi stawić czoła dzisiejsza Europa – o radykalizmie i rosnącej nienawiści oraz nietolerancji do wszystkiego, co odmienne.
„Słodki koniec dnia” zdobył uznanie jury konkursu polskich filmów fabularnych. Jury w składzie Marcia Gay Harden, Jonathan Romney, Laura Rosenthal, Kim Yutani zdecydowali, że nagroda Kulczyk Foundation w wysokości 300 tys. zł powędruje do filmu w reżyserii Jacka Borcucha, wyprodukowanego przez Martę Habior z No Sugar Films.
Premiera filmu „Słodki koniec dnia” odbyła się na festiwalu Sundance, z którego film wrócił z nagrodą aktorską dla Krystyny Jandy.
W konkursie polskich filmów fabularnych ponownie przyznano nagrodę MasterCard Rising Star dla najlepszego aktorskiego debiutu. Wyróżnienie i 10 tys. zł otrzymała Karolina Bruchnicka za rolę w filmie „Córka trenera”.
Laureatami nagród dla najlepszej aktorki i najlepszego aktora zostali Gabriela Muskała („Fuga”) i Jacek Braciak („Córka trenera”).
Jurorzy przyznali również wyróżnienia. Otrzymała je Jagoda Szelc za film „Monument” oraz aktorskie trio: Dorota Kolak, Agata Kulesza i Maria Dębska za role w filmie „Zabawa, zabawa”, który z Krakowa wrócił z nagrodą publiczności.
Nagroda Jury Młodych, złożonego z laureatów konkursu Skrytykuj.pl, trafiła do „Wilkołaka” w reżyserii Adriana Panka.
„Za ambitne kino krajowe, traktujące o człowieku przez pryzmat przerażająco ludzkich instynktów i traum, które potrafi wydobyć tylko jeden gatunek filmowy. Dzieło upojone sznytem nowej fali horroru i enfant terrible tegorocznego konkursu.” – uargumentowali swój wybór Kamil Walczak, Przemek Ornicz i Wiktor Szymurski.
Nagroda Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych za najlepszy debiut producencki 2018 ex aequo została przyznana Małgorzacie Wabińskiej za film „Diagnosis” w reż. Ewy Podgórskiej – „za ambitną formę i odwagę oraz wielką konsekwencję producentki, która od początku bardzo świadomie realizowała ten trudny i niekomercyjny projekt, potrafiąc pozyskać na niego fundusze i znaleźć dobre miejsce w międzynarodowym obiegu festiwalowym” i Jarosławowi Sawko za film „Jeszcze dzień życia” w reż. Raúla de la Fuente i Damiana Neonowa – „za oryginalną, hybrydową formą łączącą animację z dokumentem i międzynarodowy wymiar produkcji i koordynację kilku zaangażowanych w nią krajów, starania o dotarcie do różnych grup docelowych oraz pokaz technologicznych możliwości pozwalających na realizację filmu w tak nowoczesnej formie”.
Honorowe wyróżnienie przyznano Natalii Grzegorzek za film „Córka trenera” w reżyserii Łukasza Grzegorzka.
Podczas gali zamknięcia przyznano również nagrody w konkursie #63PL. Laureatami zostali Julia Klimek, Jan Kieniewicz (1 miejsce), Filip Tomczak, Patryk Bankowski (2 miejsce), Adrian Bednarczyk, Mateusz Kaczmarek (3 miejsce). Nagrodę specjalną Onet.pl otrzymał Radosław Jędrzejczyk.
Podczas 12. Mastercard Off Camera odbyło się ponad 250 projekcji filmowych, które obejrzało 32000 widzów.
Więcej: www.offcamera.pl.
źródło: PiSF