23. edycja Kina na Granicy

Premiery i nowości filmowe z Polski, Czech i Słowacji, retrospektywy twórców, cykle tematyczne, dyskusje, a także spotkania literackie znajdą się w programie Przeglądu Filmowego Kino na Granicy.

23. edycja wydarzenia, które jest współfinansowane przez PISF, odbędzie się w dniach 30 lipca-4 sierpnia br. w Cieszynie i Czeskim Cieszynie.

Ważnymi punktami tegorocznego programu będą retrospektywy filmów, takich twórców jak: Andrzej Żuławski, Miloš Forman czy Janusz Gajos.

Ponadto będzie sekcja poświęcona 30. Rocznicy powstania Grupy Wyszehradzkiej, zrzeszenia czterech państw Europy Środkowej – Polski, Czech, Słowacji i Węgier, której celem było pogłębianie współpracy. Organizatorzy Kina na Granicy uczczą jubileusz projektem prezentującym kinematografię i literaturę regionu.

Cykl ten nazwano Wyszehradzkie Komety, w którym pokazane zostaną m.in. filmy „Szarlatan” Agnieszki Holland, „Ułaskawienie” Jana Jakuba Kolskiego, „Pokot” Agnieszki Holland i Kasi Adamik, „Czerwony kapitan” Michala Kollara, „Ja, Olga Hepnarová” Tomáša Weinreba i Petra Każdy, „Czerwony pająk” Marcina Koszałki, „Wino truskawkowe” Dariusza Jabłońskiego, „Obsługiwałem angielskiego króla” Jiříego Menzla, „Niepochowany” Márty Mészáros i „Zabić Sekala” Vladimíra Michálka.

Cyklowi pokazów filmowych towarzyszyć będzie program spotkań literackich, organizowany pod hasłem Wyszehrad non-fiction. Program zakończy debata gwiazd reportażu „Co reporterowi wolno, a czego nie wolno?”.

Oprócz pokazów filmów tego uznanego w Europie polskiego reżysera, widzowie spotkają się też z twórcami związanymi z Żuławskim. Swoją obecność w Cieszynie zapowiedzieli m.in. Andrzej Korzyński, który skomponował utwory m.in. do „Diabła”, „Kosmosu”, „Na srebrnym globie”, „Pavoncella”, „Pieśni triumfującej miłości”, „Trzeciej część nocy” i „Wierności”oraz autor zdjęć Andrzej J. Jaroszewicz, pracujący z reżyserem m.in. przy „Szamance”, „Borysie Godunovie”, „Opętaniu”, a także pokazywanych w Cieszynie „Błękitnej nucie”, „Diable” i „Na srebrnym globie”.

Bohaterem drugiej tegorocznej retrospektywy reżyserskiej będzie Miloš Forman – słynny czeski reżyser, twórca filmów „Lot na kukułczym gniazdem” i „Amadeusz”, laureat dwóch Oscarów i trzech Złotych Globów. Oprócz najbardziej znanych filmów reżysera, Kino na Granicy pokaże też jego wczesne obrazy, jak „Czarny Piotruś”, „Pali się moja panno”, współreżyserowaną przez Formana filmową impresję z olimpiady w Monachium „Wizje ośmiu”, „Ragtime” na podstawie powieści E.L. Doctorowa, adaptację „Niebezpiecznych związków” – „Valmont” oraz dokument „Miloš Forman: co cię nie zabije…” Miloslava Šmídmajera.

W dziesiątą rocznicę śmierci jednego z najbardziej cenionych i rozpoznawalnych na świecie Czechów, polityka, działacza antykomunistycznego i artysty Václava Havla, organizatorzy przygotowali szereg pokazów filmowych i wydarzeń skupionych wokół tej postaci.

W sekcji filmowej pokazane zostaną:
– „Havel” (reż. Slávek Horák, 2020)
– „Życie według Václava Havla” (reż. Andrea Sedláčková, 2014)
– „Nasz Vaszek – O sile bezsilnych” (reż. Krystyna Krauze, 2013)
– „Václav Havel, Praga – Zamek” (reż. Petr Jančárek, 2013)
– „Odejście” (reż. Václav Havel, 2011)
– „Obywatel Havel” (reż. Pavel Koutecký, Miroslav Janek, 2007)
– „Obywatel Havel jedzie na wczasy” (reż. Jan Novák, Adam Novák, 2005)
– „Dlaczego Havel?” (reż. Vojtěch Jasný, 1991)
– „Opera żebracza” (reż. Jiří Menzel, 1991)
– „Audiencja” (rez. Jiří Menzel, 1990)

Kino na Granicy przygotowało również retrospektywę filmów z udziałem Janusza Gajosa, który osobiście odwiedzi festiwal w Cieszynie i spotka się z publicznością.

W programie znalazły się nie tylko najbardziej rozpoznawalne filmy z jego udziałem, ale także te mniej znane:
– „Bigda idzie!” (Andrzej Wajda, 1999)
– „Body / Ciało” (Małgorzata Szumowska, 2015)
– „Czas zdrady” (Wojciech Marczewski, 1997)
– „Jasminum” (Jan Jakub Kolski, 2006)
– „Piłkarski poker” (Janusz Zaorski, 1988)
– „Przesłuchanie” (Ryszard Bugajski, 1982)
– „Tam i z powrotem” (Wojciech Wójcik, 2001)
– „Ucieczka z kina Wolność” (Wojciech Marczewski, 1990)
– „Wahadełko” (Filip Bajon, 1981)
– „Żółty szalik” (Janusz Morgerstern, 2000)

Widzowie będą też mieli okazję zobaczyć retrospektywę filmów jednej z największych wytwórni filmowych w Europie, Barrandov. Założone przez braci Miloša i Václava Havla (ojca Václava Havla – dramaturga i pierwszego prezydenta Czech) Studio Filmowe zaczęto budować w Pradze w listopadzie 1931 r. Przed II wojną światową Barrandov współdziałało z wytwórniami filmowymi UFA w Berlinie oraz amerykańskimi Paramount Pictures i MGM, realizując łącznie 32 filmy pełnometrażowe filmy. Podczas okupacji niemieckiej Havla zmuszono do sprzedaży studia, pozostał jednak jego dyrektorem. Po przejęciu władzy przez komunistów studio przeszło pod państwowy zarząd, przeżywając w latach 60. okres prosperity. Po transformacji, na początku lat 90., studio Barrandov zostało sprywatyzowane i zaczęło działać także jako podwykonawca dla innych studiów. Ze studiem pracowali znani czechosłowaccy reżyserzy filmowi, m.in. Ján Kadár, Elmar Klos, Miloš Forman, Jiří Menzel, Václav Vorlíček i Jan Svěrák. Barrandov jest też producentem wielu znanych filmów amerykańskich, które zostały nagrodzone Oscarami i Złotymi Globami, w tym w reżyserii Stevena Soderbergha. Przygotowywało efekty specjalne również do polskich produkcji, choćby filmu Juliusza Machulskiego „Kingsajz”, plan zdjęciowy do serialu Jana Łomnickiego „Dom” z 1980 roku. Robiło też postprodukcję wielu filmów Janusza Majewskiego.

W programie tej sekcji znalazły się filmy:
– „Biała zaraza” (reż. Hugo Haas, 1937)
– „Daleka droga” (reż. Alfréd Radok, 1948)
– „Dzisiaj ostatni raz” (reż. Martin Frič, 1958)
– „Zaklęte rewiry” (reż. Janusz Majewski, 1975)
– „Błysk nadziei” (reż. Karel Kachyňa, 1963)
– „Lemoniadowy Joe” (reż. Oldřich Lipský, 1964)
– „Sklep przy głównej ulicy” (reż. Ján Kadár, Elmar Klos, 1965)
– „Pali się, moja panno” (reż. Miloš Forman, 1967)
– „Poprawczak” (reż. Hynek Bočan, 1968)
– „Młot na czarownice” (reż. Otakar Vávra, 1969)
– „Amadeusz” (reż. Miloš Forman, 1984)
– „Wsi moja sielska, anielska” (reż. Jiří Menzel, 1985)
– „Kafka” (reż. Steven Soderbergh, 1991)
– „Kola” (reż. Jan Svěrák, 1996)

Wszystkie informacje dostępne są na stronie: https://kinonagranicy.pl/

źródło: informacja prasowa

Nasi partnerzy


Top