Warszawa,20.07.2020.
Szanowni Uczestnicy rynku książki,
od wielu lat polski rynek książki ulega dewastacji z powodu nieustannych wojen rabatowych i cenowych. Skutkiem tego jest znikanie z rynku kolejnych księgarń. Nie ulega wątpliwości, że im mniejsza sieć sprzedaży, tym mniejsza dostępność książek, mniejsze zakupy, mniejsze nakłady, wyższe ceny.
Te działania osłabiają całą branżę. Wyraźnie to widać w braku wystarczających środków na inwestycje zarówno w modernizację przedsiębiorstw jak i w ciekawe/odważne projekty wydawnicze.
COVID 19 spotęgował aktualnie te negatywne zjawiska.
Chcemy podkreślić , że na dojrzałych, bogatych rynkach książki wszyscy gracze trzymają się podstawowych zasad dobrze zorganizowanej, racjonalnej współpracy w grze rynkowej:
– prawidłowo skalkulowanych widełek rabatowych, gwarantujących istnienie szerokiej i różnorodnej
palety miejsc sprzedaży książki,
– prawdziwie równego traktowania wszystkich partnerów handlowych, w tym wspierania najsłabszych
– a potrzebnych – ogniw rynku.
Praktyki takie wzmacniają całą branżę.
Prosimy wszystkich uczestników rynku książki o uważną analizę mechanizmów rynkowych i uwzględnianie w swojej polityce faktu, iż dobry rozwój sprzedaży książki przez księgarnie internetowe warunkowany jest w dużym stopniu istnieniem księgarń stacjonarnych, swoistych salonów wystawowych książek.
Kształtowanie mądrej polityki handlowej, umożliwiającej istnienie i współdziałanie wszystkich ogniw rynku książki to gwarancja długofalowego dobrego rozwoju całego rynku.
Rada Polskiej Izby Książki