Forum Kreatywności Stowarzyszenia Kreatywna Polska to (planowany) przez Stowarzyszenie cykl spotkań służących wymianie doświadczeń i informacji o sektorach kultury i kreatywnych w Polsce.
Pierwsze Forum Kreatywności SKP miało tytuł – Finansowanie sektorów kultury i kreatywnych w Polsce. Szanse i zagrożenia. Odbyło się 24 października w Kinie Kultura.
W trzecim panelu (prowadzenie Leszek Gnoiński, dziennikarz) – „Alternatywne źródła finansowania twórczości” udział wzięli: dr Wiktor Czeszejko-Sochacki (autor książki „Crowdfunding – finansowanie społecznościowe. Aspekty prawne”), Tamara Kamińska (dyrektorka Music Export Poland), dr Michał Oleszczyk (konsultant scenariuszowy, wykładowca wydziału „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego), Roman Gutek (Gutek Film i Nowe Horyzonty), Rafał Celej (Partner w kancelarii Kondracki Celej), Olga Tuszewska (Kayax)
Wersja skrócona panelu: Usłyszeliśmy w nim dużo pozytywnych rzeczy, między innymi o nowym programie pomostowym, który będzie za chwilę uruchomiony przez instytucje europejskie i będzie „pośrednikiem” między instrumentami finansowymi a podmiotami, które nigdy nie aplikowały, albo nie miały szansy skorzystać do tej pory ze wsparcia europejskiego. Padła też informacja, że program Kreatywna Europa już staruje z nowymi naborami. W panelu poruszono też kwestie młodych twórców, dla których crowdfunding jest często jedyną formą pozyskania pieniędzy. Finansowanie społeczne jest także głównym źródłem finansowania dla twórców, którzy dopiero są na początku twórczej drogi, jednak z tym zastrzeżeniem, że największe powodzenie i szansę zebrania środków mają twórcy, którzy mają już zbudowaną bazę fanów, ale też, jak się okazuje, są osoby (Michał Oleszczyk), które prowadzą podcasty i nie mają dużo słuchaczy, ale są to na tyle zaangażowani słuchacze, że bardzo mocno ten podcast wspierają. Moc tych „superfanów” jest nie do przecenienia. Pocieszające jest to, że rynek coraz bardziej otwiera się na twórców niekoniecznie tych najbardziej znanych (Olga Tuszewska, Kayax). To jest bardzo dobry trend, dobrze by było, żeby działał nie tylko w sektorze muzycznym.
Moderator: Leszek Gnoiński (dziennikarz): Z tematyką panelu – „Alternatywne źródła finansowania twórczości” wiąże się mnóstwo tematów, my dotknęliśmy tylko czubka góry lodowej. Nie zdążyliśmy powiedzieć o np. salach prób, które mogą być użyczone przez miasto, czy dzielnicę, nie powiedzieliśmy także nic o product placemencie – to są rzeczy, które też są alternatywnymi źródłami finansowania.
Wypowiedzi panelistów:
Tamara Kamińska (dyrektorka Music Export Poland): Komisja Europejska stwarza warunki przedsiębiorcom i twórcom z sektorów kultury i kreatywnych do tego, żeby znaleźć platformę współpracy do rozwoju branż kulturalnych i już za chwilę będzie uruchomiona platforma „Europe Create Platform”, która ma służyć temu, żeby kojarzyć biznesmenów, inwestorów, którzy chcą wesprzeć ludzi pracujących w obszarze sektorów kultury. Koło tej platformy będą też uruchamiane granty. Ta platforma to też zmiana w myśleniu, że inwestowanie w kulturę może być opłacalne. Ważne jest także to, że, dzięki tej platformie, żeby starać się o środki europejskie nie trzeba będzie mieć wkładu własnego, co często stanowiło poważną barierę Warto się tam zapisać (rejestracja jest bezpłatna), żeby śledzić to, co się tam dzieje, tym bardziej, że każdy ma tam równe szanse – twórcy polscy są tak samo finansowani jak np. francuscy. Ta platforma nie zabiera środków z „Kreatywnej Europy”.
Olga Tuszewska (Menadżerka artystów z firmy Kayax):- Pandemia bardzo dużo zmieniła w naszej muzycznej branży. My odkryliśmy wtedy dofinansowanie inne niż sponsorskie i się tym mocno zainteresowaliśmy. Pieniądze państwowe rzeczywiście przyjaźniejszym okiem patrzą na finansowanie projektów kreatywnych. I też zmieniło się, że to nie są tylko pieniądze sponsorskie za umieszczenie loga na plakacie, ale jest to współpraca na zasadzie partnerstwa. Pocieszające jest to, że rynek coraz bardziej otwiera się na twórców niekoniecznie tych najbardziej znanych. To jest bardzo dobry trend, dobrze by było, żeby działał nie tylko w sektorze muzycznym.
Dr Wiktor Czeszejko-Sochacki (radca prawny, autor książki „Crowdfunding – finansowanie społecznościowe. Aspekty prawne”): – Polska ustawa o finansowaniu społecznościowym skupiona jest na dwóch rodzajach finansowania społecznościowego: inwestycyjnego-udziałowego (ma rosnące znaczenie w świecie sztuki) i dłużnego (pożyczki społecznościowe, ma nadal niewielkie znaczenie w świecie sztuki). Przy pierwszym rodzaju ktoś, kto tworzy projekt, zbiera pieniądze sprzedając udziały w swoim przedsięwzięciu. W listopadzie br. zmieniają się regulacje, KNF obejmie nadzór nad powyższym np. w postaci obowiązkowych zezwoleń dla platform crowdfundingowych i trzeba o tym pamiętać.
dr Michał Oleszczyk (konsultant scenariuszowy, wykładowca wydziału „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego): – „Ja jestem przykładem osoby, która prowadzi podcast i obiektywnie nie ma dużo słuchaczy (nie ma mnie np. w pierwszej 200 podcastów na Spotify), ale są to na tyle zaangażowani słuchacze, że bardzo mocno mój podcast wspierają. Moc tej społeczności zgromadzonej wokół SpoilerMastera jest nie do przecenienia.”
Roman Gutek („Gutek Film” i Nowe Horyzonty): – W kwestii aplikowania o publiczne pieniądze, zawsze inaczej się patrzy na spółkę z o.o. niż na stowarzyszenie, czy fundację. Ja nie znam żadnego festiwalu, może poza tymi wielkimi, muzycznymi festiwalami, który przynosiłyby zysk. To znaczy, one mogłyby wypracować jakiś zysk, który zgodnie ze statutem organizacji „non profit” przeznaczamy na działalność statutową i wtedy nie płacimy podatku i to jest oczywiste i to jest podstawa. Pieniądze pozyskiwane są z różnych źródeł. Nawet taki Festiwal jak „Nowe Horyzonty” nie jest w stanie (samodzielnie, bez Partnerów i Sponsorów) wypracować zysku. Owszem, pojawiali się inwestorzy, którzy decydowali się inwestować w pojedyncze tytuły, ale to były naprawdę duże tytuły.
Rafał Celej (Partner w kancelarii Kondracki Celej): – Fundusze Venture Capital inwestują czyjeś powierzone pieniądze poprzez menadżerów inwestycyjnych, głównie (także) po to, żeby wyjść z inwestycji z zyskiem. Aniołowie biznesu inwestują swoje prywatne pieniądze i mogą podejść do inwestycji bardzo emocjonalnie, znają rynek. Prawdopodobnie aniołowie biznesu to te osoby, od których łatwiej będzie zdobyć te pieniądze. I pracują bezpośrednio z osobami, które zdecydują się finansować.
Cały panel NR 3 dostępny jest tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=JE9ieY-60rs
źródło: SKP, Forum Kreatywności, https://www.youtube.com/@StowarzyszenieKreatywnaPolska