Warsaw Grand Prix w Konkursie Międzynarodowym podczas 37. Warszawskiego Festiwalu Filmowego zdobył film Bogdana George’a Apetriego „Cud”. Statuetkę za reżyserię przyznawaną w tej samej kategorii otrzymali Rodrigo Plá i Laura Santullo za „Ten drugi tom”.
37. Warszawski Festiwal Filmowy odbył się w tradycyjnej formule, choć z powodu pandemii COVID-19, z zachowaniem odpowiedniego reżimu sanitarnego. Festiwal rozpoczął się 8 października i trwał do 17 października. W sobotę 16 października po południu odbyła się gala przyznania nagród konkursowych festiwalu.
Laureaci 37. Warszawskiego Festiwalu Filmowego:
Jury KONKURSU MIĘDZYNARDOWEGO: Sitora Alieva, Rosja; Magda Kowalczyk, Polska / Wielka Brytania; Tammy Tai, Chiny/Niemcy/Szwajcaria; Peter Rommel, Niemcy Igor Soukmanov, Białoruś
Warszawskie Grand Prix
– „Cud” / Miracol / Miracle, reż. Bogdan George Apetri, Rumunia / Czechy / Łotwa
Warszawskie Grand Prix wręczyła Zastępczyni Prezydenta m.st. Warszawy Aldona Machnowska-Góra i obejmuje nagrodę pieniężną w wysokości 100 000 zł ufundowaną przez Prezydenta m.st. Warszawy.
Nagroda dla Najlepszych Reżyserów
– Rodrigo Plá i Laura Santullo, reżyserzy filmu „Ten drugi Tom” / El otro Tom / The Other Tom, Mexico
Specjalna Nagroda Jury – dla Autorów za czyste filmowe spojrzenie na proste codzienne życie
– „YT”, reż. Dmitry Davydov, Stepan Burnashev, Rosja
Wyróżnienie Jury
– „Albańska dziewica” / Virgjëresha Shqiptare / The Albanian Virgin, reż. Bujar Alimani, Niemcy / Belgia / Albania / Kosowo
Jury KONKURSU 1-2: Gabrielle Brunnenmeyer, Niemcy; Anna Maria Karlsdottir, Islandia; Jay Jeon, Korea Południowa
Zwycięzca KUNKURSU 1-2
– „Ul” / Zgjoi / Hive, reż. Blerta Basholli, Szwajcaria / Macedonia Północna / Albania / Kosowo
Mocny debiut, dający satysfakcję widzom, skupiający się na pokłosiu wojny i sile kobiet.
Wyróżnienie Jury
– „Sabaya i jej kino” / Cinema Sabaya, reż. Orit Fouks Rotem, Izrael / Belgia
Fascynujący portret zjednoczenia poprzez film jako medium. Precyzyjna narracja i ukazanie poetyki dnia codziennego czynią z Orit Fouks Rotem talent, na który należy zwrócić uwagę.
Jury KONKURSU WOLNY DUCH : Osnat Bukofzer, Izrael; Marta Lewandowska, Polska; Chiara Toffolo, Włochy
Nagroda Wolny Duch
– „Bipolar”, reż. Queena Li, Chiny
Wyróżnienie Jury
– „Jestem elektrycznym abażurem” / I’m An Electric Lampshade, reż. John Clayton Doyle, USA
Wyróżnienie Jury
– „Przeprawa” / La traversée / The Crossing, reż. Florence Miailhe, Francja / Niemcy / Czechy
Jury KONKURSU FILMÓW DOKUMENTALYCH: Giedre Zickyte, Litwa; Nikolai Lavreniuk, Białoruś; Ron Mann, Kanada
Najlepszy Film Dokumentalny
– „Gdy kwiaty nie milczą” / When Flowers Are Not Silent, reż. Andrei Kutsila, Polska
Wyróżnienie Jury
– „Ostatnie słowa” / Les mots de la fin / Closing Words, reż. Gaëlle Hardy, Agnès Lejeune, Belgia
Wyróżnienie Jury
– „Powrót: Życie po ISIS” / The Return: Life After ISIS, reż. Alba Sotorra Clua, Hiszpania / Wielka Brytania
Jury KONKURSU FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH: Aline Magrez, Belgia; Yelisaveta Pismak, Ukraina/ Polska; Lana Vlady, Rosja / Włochy
Short Grand Prix
– „Kontroler snów” / Censor of Dreams, reż. Raphaël Rodriguez i Leo Berne, Francja
Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy
– „Ubój” / Culling, reż. Matty Crawford, Wielka Brytania
Najlepszy Animowany Film Krótkometrażowy
– „Łzy Sekwany” / Seine’s Tears / Les larmes de la Seine, reż. Yanis Belaid, Eliott Benard, Nicolas Mayeur, Etienne Moulin, Hadrien Pinot, Lisa Vicente, Philippine Singer, Alice Letailleur, Francja
Najlepszy Dokumentalny Film Krótkometrażowy
– „Limuzyna” / Limousine, reż. Saulė Bliuvaitė, Litwa
Zdobywcy czterech powyższych nagród mogą się ubiegać o Oscara, ponieważ Konkurs Krótkometrażowy na Warszawskim Międzynarodowym Festiwalu Filmowym jest uznawany przez Amerykańską Akademię Filmową i został umieszczony na listach na stronie www.oscars.org.
Wyróżnienie
– „Yoruga”, reż. Federico Torrado, Kolumbia
Jury FIPRESCI: Irena Kaciałowicz, Białoruś; Jan Storø, Norwegia; Ladislav Volko, Słowacja
Nagroda FIPRESCI dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej:
– „Wzgórze ryczących lwic” / Luaneshat e kodrës / The Hill Where Lionesses Roar, reż. Luàna Bajrami, Kosowo / Francja
Młode Jury FIPRESCI — członkami Jury byli uczestnicy FIPRESCI Warsaw Critics Project 2021: DoraLeu, Rumunia; Anna Sołowiej, Polska; Maria Tokmasheva, Rosja Nikola Jovic, Serbia; Antoni Konieczny, Polska Luca Vlaho, Bośnia i Hercegowina
Nagroda Młodego Jury FIPRESCI dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej:
– „Poza sezonem” / In Limbo / Mezhsezon’e, reż. Alexander Hant, Rosja
Jury EKUMENICZNE: Ewa Przyjazna, Polska; Vladyslav Robskyi, Ukraina / Polska; Anita Uzulniece, Łotwa
Nagroda Jury Ekumenicznego
– „Albańska dziewica” / Virgjëresha Shqiptare / The Albanian Virgin, reż. Bujar Alimani, Niemcy / Belgia / Albania / Kosowo
Wyróżnienie Jury Ekumenicznego
– „Pętla czasu” / Ring Wandering, reż. Masakazu Kaneko, Japonia
Jury NETPAC: Andriy Khalpakhchi, Ukraina; Murong Wang, Chiny / Belgia; Miroljub Vucković, Serbia
Nagroda NETPAC dla najlepszego filmu z regionu Azji i Pacyfiku:
– „Sabaya i jej kino” / Cinema Sabaya, reż. Orit Fokus Rotem, Izrael/Belgia
Wyróżnienie NETPAC
– „YT”, reż. Stepan Burnashev, Dmitrii Davydov, Rosja
Źródło: https://wff.pl/pl/news/37wff_nagrody