18 maja w warszawskim Teatrze Dramatycznym odbyła się gala wręczenia nagród jubileuszowej 20. edycji MDAG.
Grand Prix – Nagroda Banku Millennium trafiła do filmu „Apolonia, Apolonia” Lei Glob.
Swoje nagrody lokalne w Konkursie Głównym przyznały tego dnia także trzy miasta – Wrocław (Grand Prix Dolnego Śląska powędrowało do filmu „Pustelnik z Treig”, reż. Lizzie MacKenzie), Gdynia (Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni trafiła do filmu „Pod niebem Damaszku”, reż. Heba Khaled, Talal Derki, Ali Wajeeh ) oraz Bydgoszcz (BYDGOSZCZ ART.DOC AWARD otrzymały ex aequo filmy „Nie znikniemy”, reż. Alisa Kovalenko oraz „Niewinność”, reż. Guy Davidi).
Od 23 maja do 4 czerwca zdecydowana większość tytułów z tegorocznej edycji będzie dostępna na stronie festiwalu – mdag.pl.
* W Konkursie Głównym 20. Millennium Docs Against Gravity o Grand Prix – Nagrodę Banku Millennium i 8 000 euro walczyło 12 filmów. Najlepszy wyłoniło jury w składzie: Jonas Rasmussen – duńsko-francuski reżyser filmowy, twórca „Przeżyć”, Grażyna Torbicka – dziennikarka i krytyczka filmowa oraz Mehrdad Oskouei – irański niezależny twórca filmów dokumentalnych.
Uzasadnienie Grand Prix dla filmu „Apolonia, Apolonia” Lei Glob
Grand Prix – Nagrodę Banku Millennium otrzymał film o sztuce, przyjaźni i kobiecości. Powstały na przestrzeni 13 lat film powoli pozwala nam odkryć, w jaki sposób wewnętrzne życie bohaterki i reżyserki odzwierciedlają się nawzajem. Historia pokazana w filmie staje się opowieścią o tym, jak obecność sztuki w naszym życiu może przynieść wyzwolenie. Film jest tragiczny, dramatyczny i zabawny, jednak nigdy nie manipuluje naszymi emocjami.
Wyróżnienia:
„Niewinność”, reż. Guy Davidi
„Pod niebem Damaszku”, reż. Heba Khaled, Talal Derki, Ali Wajeeh
* W Konkursie Polskim na 20. MDAG o Nagrodę dla Najlepszego Filmu Polskiego oraz 3000 euro walczyło 11 filmów. Najlepszy wyłoniło jury w składzie: Anna Tatarska – krytyczka filmowa, dziennikarka, Eric Hynes – kurator Museum of the Moving Image (MoMI) i Sirkka Möller – członkini komisji selekcyjnej sekcji Panorama na Berlinale.
Nagroda dla Najlepszego Filmu Polskiego: „Skąd dokąd”, reż. Maciek Hamela
Uzasadnienie: W świecie znieczulonym przez okrucieństwo i wojnę stworzenie filmu, który nas porusza, pokazując to, co wydaje nam się, że już wiemy, okazuje się nie lada osiągnięciem. Przez umieszczenie siebie na drugim planie i skupieniu się na ocalałych osobach, Maciek Hamela daje ich historiom i cierpieniu bezpieczną przestrzeń, jaką staje się minibus, którym ewakuuje ich w nieznaną przyszłość. „Skąd dokąd” to przykład o tym jak prostymi, a zarazem efektywnymi, środkami można stworzyć film dokumentalny, który daje tak samo wiele jak bierze z opisywanej rzeczywistości. Hamela osiąga szczerość, pozostając wierny swoim bohaterom i bohaterkom – przyjmując postawę, która jest potrzeba dziś bardziej niż kiedykolwiek wcześniej.
Wyróżnienie: „Prawy chłopak”, reż. Hanna Nobis
* Nagroda Smakjam za Najlepszą Produkcję w Konkursie Polskim: „Pianoforte”, reż. Jakub Piątek
Filmy prezentowane w Konkursie Polskim miały szansę na Nagrodę Smakjam za Najlepszą Produkcję – 3000 euro lub równowartość tej sumy w formie usług postprodukcyjnych – przyznawaną przez studio Smakjam. Zwycięski tytuł wybrał zespół partnera.
Uzasadnienie: Nagradzamy „Pianoforte” Jakuba Piątka, który pozwala nam zajrzeć za kulisy Konkursu Chopinowskiego. Dzięki doskonałej reżyserii świata muzycznej rywalizacji nie oglądamy z zewnątrz, ale dzielimy z uczestnikami ich emocje, stres, nadzieje i rozczarowania. Produkcyjna skala tego filmu, realizowanego w kilku krajach i poprzedzonego imponującym researchem, nie przesłania twórcom rzeczy najważniejszej: bohaterów.
* Nagroda Stowarzyszenia Kin Studyjnych w Konkursie Polskim: „Skąd dokąd”, reż. Maciek Hamela
Nagrodą jest wsparcie kampanii promocyjnej zwycięskiego filmu w kinach w kwocie 8 000 złotych. Zwycięzcę wybrało w jury w składzie: Magdalena Cichocka – Kino Bajka (Darłowo), Piotr Szczyszyk – Kino Pałacowe (Poznań), Rafał Mościcki – Kino Meduza (Opole).
Uzasadnienie: „Skąd dokąd” to poruszający film dokumentalny o ucieczce ludzi, którzy w jednej chwili stali się wojennymi uchodźcami. Przemierzający setki kilometrów azyl, którym w akcie bohaterskiego niesienia pomocy staje się samochód prowadzony przez reżysera filmu Macieja Hamelę, jest miejscem rozmów, zwierzeń, chwilą oddechu a nawet transportem medycznym. Staje się też ważnym uzmysłowieniem i przypomnieniem, z jaką skalą tragedii mamy do czynienia od 24 lutego 2022 roku. Film ten to uniwersalna przestroga, akt oskarżenia i niezwykle odważne świadectwo czasu wojennej pożogi, dramatu milionów osób i naszych sąsiadów. „Skąd dokąd” to skromny, precyzyjnie zrealizowany i – co najważniejsze – potrzebny obecnie film dla wszystkich widzów w Polsce, by ponad rok od rozpoczęcia rosyjskiej agresji wciąż pamiętać o Ukrainie.
Od 23 maja do 4 czerwca zdecydowana większość tytułów z tegorocznej edycji będzie dostępna na stronie festiwalu.
źródło: https://archiwum2023.wkinach.mdag.pl/20/pl/warszawa/aktualnosci