W tym roku o nominacje do tych prestiżowych nagród ubiegało się aż 105 produkcji. Do tegorocznego Konkursu Głównego zakwalifikowało się 56 polskich filmów, które spełniły regulaminowy warunek tygodniowej dystrybucji kinowej w 2018 roku. W kategorii Najlepszy Film Dokumentalny wyłoniono 3 nominowane spośród 42 tytułów, zaś do tytułu Najlepszego Filmowego Serialu Fabularnego pretendowało 16 produkcji.
Nominacje do Polskich Nagród Filmowych Orły 2019
Najlepszy film europejski
– „Dogman”, reż. Matteo Garrone
– „Niemiłość”, reż. Andriej Zwiagincew
– „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”, reż. Martin McDonagh
Najlepszy montaż
– Ewa Smal PSM, „7 uczuć”
– Jarosław Kamiński, „Fuga”
– Milenia Fiedler PSM, „Kamerdyner”
– Andrzej Dąbrowski, „Książę i dybuk”
– Maciej Pawliński, „Over the limit”
– Bartosz Karczyński, „Plan B”
– Jarosław Kamiński, „Zimna wojna”
Najlepsze kostiumy
– Justyna Stolarz, „7 uczuć”
– Małgorzata Braszka, Ewa Krauze, Małgorzata Gwiazdecka, Izabela Stronias, „Kamerdyner”
– Aleksandra Staszko, „Zimna wojna”
Najlepszy dźwięk
– Bartosz Putkiewicz, „Dywizjon 303. Historia prawdziwa”
– Mirosław Makowski, Piotr Pastuszak, Kacper Habisiak MPSE, Marcin Kasiński MPSE , „Kamerdyner”
– Maciej Pawłowski, Mirosław Makowski, „Zimna wojna”
Odkrycie roku
– Paweł Maślona, najlepsza reżyseria, „Atak Paniki”
– Gabriela Muskała, najlepszy scenariusz, „Fuga”
– Jagoda Szelc, najlepsza reżyseria, „Wieża. Jasny dzień”
Najlepszy filmowy serial fabularny
– „1983”, reż. Agnieszka Holland, Kasia Adamik, Olga Chajdas, Agnieszka Smoczyńska
– „Rojst”, reż. Jan Holoubek
– „Ślepnąc od świateł”, reż. Krzysztof Skonieczny
Najlepszy film dokumentalny
– „Książę i dybuk”, reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski
– „Opera o Polsce”, reż. Piotr Stasik
– „Over the limit”, reż. Marta Prus
Najlepsza drugoplanowa rola kobieca
– Gabriela Muskała, „7 uczuć”
– Aleksandra Konieczna, „Jak pies z kotem”
– Agata Kulesza, „Zimna wojna”
Najlepsza drugoplanowa rola męska
– Adam Woronowicz, „Kamerdyner”
– Janusz Gajos, „Kler”
– Borys Szyc, „Zimna wojna”
Najlepsza muzyka
– Filip Mišek, „Fuga”
– Mikołaj Trzaska, „Kler”
– Alexandre Desplat, „Prawdziwa historia”
Najlepsza scenografia
– Joanna Macha, „Eter”
– Zbigniew Dalecki, Paweł Jarzębski , „Kamerdyner”
– Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński, „Zimna wojna”
Najlepsza główna rola kobieca
– Gabriela Muskała, „Fuga”
– Anna Radwan, „Kamerdyner”
– Joanna Kulig, „Zimna wojna”
Najlepsza główna rola męska
– Janusz Gajos, „Kamerdyner”
– Jacek Braciak, „Kler”
– Tomasz Kot, „Zimna wojna”
Najlepsze zdjęcia
– Jolanta Dylewska PSC, „Ajka”
– Jakub Kijowski PSC, „Fuga”
– Łukasz Żal, „Zimna wojna”
Najlepszy scenariusz
– Marek Koterski, „7 uczuć”
– Wojciech Rzehak, Wojciech Smarzowski, „Kler”
– Paweł Pawlikowski, Janusz Głowacki, „Zimna wojna”
Najlepsza reżyseria
– Janusz Kondratiuk, „Jak pies z kotem”
– Wojciech Smarzowski, „Kler”
– Paweł Pawlikowski, „Zimna wojna”
Najlepszy film
– „Kamerdyner”, reż. Filip Bajon
– „Kler”, reż. Wojciech Smarzowski
– „Zimna wojna”, reż. Paweł Pawlikowski
Nazwiska laureatów poznamy na uroczystej ceremonii Orłów w Teatrze Polskim, którą zaplanowano na 25 marca. Wydarzenie będzie transmitowane na antenie Canal+, oficjalnego nadawcy Orłów, w czasie niekodowanym. Już 7 marca, na spotkaniu nominowanych z mediami, zostanie ogłoszone nazwisko laureata Nagrody za Osiągnięcia Życia.
Polskie Nagrody Filmowe Orły powstały w 1999 roku i są organizowane przez Niezależną Fundację Filmową. Do pierwszego etapu kwalifikują się wszystkie produkcje filmowe minionego roku spełniające warunki regulaminu konkursu. Spośród nich w tajnym, poufnym głosowaniu, nadzorowanym przez wiodącą firmę audytorsko-doradczą PwC, w którym bierze udział niemal siedmiuset członków Polskiej Akademii Filmowej wyłaniane są nominacje, a w kolejnym etapie – laureaci. Nagrody przyznawane są w 19 kategoriach, nazwiska laureatów objęte są ścisłą tajemnicą aż do momentu otwarcia na scenie kopert z wynikami głosowania Akademików.
Szczegółowe informacje i regulamin Polskich Nagród Filmowych Orłów dostępne są na stronie www.pnf.pl.
źródło: PISF