„Aida” (koprodukcja dziewięciu krajów i rodzimej kinematografii) została uznana przez Polską Akademię Filmową za najlepszy polski film 2021 roku. W sumie „Aida” zdobyła cztery nagrody: za reżyserię, scenariusz (obie dla Jasmili Zbanic) oraz montaż.
Orły przyznano po raz 24. Nagrody aktorskie otrzymali: Agata Buzek, Maciej Stuhr, Ewa Wiśniewska i Jacek Braciak. Za całokształt twórczości doceniono Jerzego Skolimowskiego. .
To był szok, który nauczył nas, że świat może wywrócić się do góry nogami w ciągu jednej chwili. Życie jest kruche. System jest kruchy. To poczucie stale mi towarzyszy – mówi Jasmila Žbanić, reżyserka nominowanej do Oscara, pokazywanej w Konkursie Festiwalu w Wenecji „Aidy”.
Polski wkład w „Aidę” to: muzyka Antoniego Komasy – Łazarkiewicza, montaz Jarosława Kamińskiego, kostiumy Małgoprzaty Karpiuk, produkcja Ewy Puszczyńskiej, która stoi m.in. za oscarowymi sukcesami „Idy” i „Zimnej wojny”.
Poza „Aidą” wśród docenionych znalazły się m.in.: „Wszystkie nasze strachy” (odkrycie roku), „Bo we mnie jest seks” (scenografia), „Magnezja” (kostiumy, charakteryzacja), „Powrót do tamtych dni” (najlepszy aktor, muzyka), „Sonata” (dźwięk). Za najlepszy film dokumentalny uznano „Film balkonowy” Pawła Łozińskiego, najlepszy film europejski to „Na rauszu”, a serial to „Rojst ‘97”. Nagrodę publiczności zdobyło „Wesele” Wojtka Smarzowskiego.
Polskie Nagrody Filmowe Orły przyznano po raz 24.
Laureaci Orłów 2022:
NAJLEPSZY FILM
NAJLEPSZA REŻYSERIA
NAJLEPSZY SCENARIUSZ
NAGRODA ZA CAŁOKSZTAŁT TWÓRCZOŚCI
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
NAJLEPSZE KOSTIUMY
NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
NAJLEPSZY MONTAŻ
NAJLEPSZA MUZYKA
NAJLEPSZY DŹWIĘK
NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
NAGRODA PUBLICZNOŚCI
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
ODKRYCIE ROKU
źródło: mat.prasowe